logo

ARKEN BIFROST

inprog inprog inprog inprog
Ursprungligen fanns där över 300 mutanter i arken, och en ädlste som kallades Moder Grete. Men när vår krönika börjar fanns det 207 mutanter kvar, indelade i fem olika avdelningar, varje avdelning hade varsin ledare som tagit på sig att leda folket sen den dag Moder Grete försvann.

Tid räknas bland mutanterna boendes i arken i antal dagar sen Moder Gretes försvinnande. Varje gryning ristar en Krönikör in ett streck på dörren till Gretes kammare. Just nu finns det 1077 streck på den dörren.
(Vår krönika började vid streck 1065)

ARKENS NUVARANDE STATUS:

KRUBB

18

KULTUR

11

TEKNOLOGI

29

FÖRSVAR

5

Antal invånare: 165

FÄRDIGA PROJEKT:
  1. Jaktlag
  2. Belysning
  3. Tempel
  4. Bränneri
  5. Staty av Grete
  6. Odling
  7. Verkstad
  8. Museum
Arken Bifrost ligger nästan 100 meter djupt ner i ett av de blånade berg som i nutid kallas för Hälsingland. Klicka på bilden ovan för en detaljerad kartbild av arkens innandöme.

Läs mer om Arken Bifrost här.

inprog inprog inprog inprog
Krönikor:
  1. 1. Flygröret
  2. 1. Blodstörst
  3. 2. Pysen
  4. 2. Zongastarna
  5. 3. Rötbaggar
  6. 3. Kråkslottet
  7. 4. De Leendes Grotta
  8. 5. Dödens Fest
  9. 5. Begravning
  10. 6. Nästet & Katedromen
  11. 7. Oraklet
  12. 8. Kärrets Guld
  13. 9. Reptilernas Farkost
  14. 10. Stormen
  15. 11. In i Ägget
  16. 12. Nästet
SAKER I GRYNINGVALVET:
  1. Kanot
  2. Pilbåge
  3. Revolver
  4. Solglasögon
PÅGÅENDE PROJEKT, vad man slår för att arbeta med dem och antal poäng kvar till att slutföra dem:

SVINSTIA
Kämpa på / Känna zonen

6

KLANMARKERINGAR
Slåss / Manipulera

6

KVARN
Kämpa på / Förstå sig på

5

KANNIBALISM
Slåss / Manipulera

3

UTKIKSTORN
Kämpa på / Speja

4
TILLGÄNGLIGA PROJEKT:
  1. FÖRSVARSVERK
    Skyddar Arken mot yttre fiender och gör det svårare att ta sig in och ut osedd.
    UN-bonus: Försvar + 2T6

  2. GENERATOR
    En apparat som skapar elektriskt kraft. Kräver trampvilliga mutanter, en fornkärra eller en ångmasking för att fungera.
    UN-bonus: Teknologi + 2T6.

  3. HELIOGRAF
    Apparat för kommunikation via speglar och ljussignaler med andra bosättningar.
    UN-bonus: Kultur + 1T6.

  4. MARKNAD
    Byteshandel har alltid förekommit i Arken, men med en särskild marknadsplats blir handeln mer välorganiserad.
    UN-bonus: Krubb + 1T6, Kultur + 1T6.

  5. MILIS
    En väpnad styrka som ska skydda Arken mot yttre fiender och upprätthålla den inre ordningen.
    UN-bonus: Försvar + 2T6

  6. SKRIFTSAMLING
    Välorganiserad samling av böcker och tidsskrifter från den gamla världen. UN-bonus: Kultur + 3T6.

  7. SLAVMARKNAD
    Arkens bossar börjar handla med slavar, tagna från Folket eller andra grupper i Zonen, och säljer till varandra Eller till kringresande slavhandlare.
    UN-bonus: Krubb + 1T6, Försvar + 1T6

  8. STALL
    Tämja och träna någon av vildmarkens bestar till att bli riddjur. Med fungerande ett fungerande stall, får arkens invånare använda sig av riddjur.
    UN-bonus: Krubb + 1T6, Försvar + 1T6.

  9. TAVERNA
    Ett ställe där man samlas för att äta, dricka eller utbyta skrönor.
    UN-bonus: Kultur + 1T6.

  10. TEATER
    En scen och en ensemble som spelar upp skådespel om Folkets öden eller den gamla världens fall.
    UN-bonus: Kultur + 2T6.

  11. TORTYRKAMMARE
    I tortyrkammaren kan misstän ka illdådare och förrädare i Arken, plågas tills de berättar allt de vet - och mer än så.
    UN-bonus: Försvar + 1T6.

  12. TRIBUNAL
    En domstol som utdömer straff till mutanter som stjäl, mördar eller stör den allmänna ordningen.
    UN-bonus: Kultur + 1T6, Försvar + 1T6.

  13. VAKTTORN
    Ett roterande skovelhjul som t ex placeras i en bäck eller vattenfall och kan driva en k

  14. VATTENHJUL
    Ett roterande skovelhjul som t ex placeras i en bäck eller vattenfall och kan driva en kvarn eller en generator.
    UN-bonus: Teknologi + 1T6

  15. VÄG
    Förbättra zonens stigar till ern väg som man enkelt kan framför en vagn, motorkärra eller annat hjulfordon. Detta projekt kan väljas flera gånger.
    UN-bonus: Kultur + 1T6, Krubb + 1T6 (Varje gång en ny väg skapas och når fram till en annan bosättning).

  16. ZONBROTTNING
    En metallbur där Folkets starkaste mutanter kan göra upp i envig och andra satsa patroner på vinnaren. Inga vapen tillåts, men mutationer är fritt fram att använda.
    UN-bonus: Försvar + 1T6

  17. ÖVERVAKNING
    Ett systematiserat angiveri där Arkens invånare spionerar på varandra och rapporterar suspekt verksamhet till bossarna.
    UN-bonus: Kultur + 1T6.